Dommerholt interne update

HansPieter 6 mei 2020 door Hans Pieter van der Veen

Een advocatenkantoor in de coronacrisis. Benieuwd hoe het bij ons gaat? En waar we, los van de coronacrisis, 'druk' mee zijn? Onze collega advocaat en partner Hans Pieter van der Veen, bij de meesten bekend als HP, geeft graag een kijkje bij ons in de keuken.

Binnen de grenzen van de maatregelen zijn onze drie kantoren op afspraak open, maar er zijn niet veel mensen aanwezig. Bij ons werken de meeste mensen op dit moment vanuit huis. Voor de advocaten betekent dit dat zij het moeten doen met ondersteuning van collega’s en onderling overleg ‘op afstand’. Na een korte periode van gewenning gaat het iedereen gelukkig goed af.

Het gemis van collegiaal contact laat zich naarmate de maatregelen langer duren wel meer en meer zien. De behoefte om weer op kantoor te gaan werken horen we steeds vaker. Achter de schermen zijn een aantal collega's dan ook druk bezig om te bekijken op welke wijze wij veilig aan deze wens tegemoet kunnen komen. Op korte termijn terug naar de pre corona tijd zien wij echter nog niet gebeuren.

Het thuiswerken brengt van alles met zich mee; kinderen doen (meestal ongepland) mee aan vergaderingen, collega's lunchen virtueel nog steeds iedere dag samen en hier en daar worden er eigenaardige eigenschappen van collega's ontdekt. Kom er maar eens achter dat je collega thuis alleen maar zwembroeken draagt...

Binnen het zakelijke deel van deze crisis, zien we dat deze tijd veel juridische vragen met zich meebrengt. Gelukkig weten onze klanten ons te vinden, soms kan het antwoord of de aanpak 'makkelijker' zijn dan gedacht en daar helpen wij onze klant graag mee op weg. Ook het 'normale werk' loopt door. We kunnen tot op heden stellen dat de coronacrisis op onze bedrijfsvoering nog maar een beperkt effect heeft. Wij prijzen ons daarmee gelukkig, temeer omdat wij bij veel van onze klanten zien dat ze hard worden geraakt en dat we nu al zien dat de naweeën van de eerste corona-klappen bij een aantal van hen nog lang en soms zelf blijvend voelbaar zullen zijn.

Bij veel klanten is de eerste zorg gericht op het gezond houden van de mensen die bij ze werken. Daarnaast spelen vragen rond de toekomst van hun onderneming. Overleven zij de crisis? Hoe komen we eruit? Welke maatregelen moeten we nemen om weer tot een gezonde bedrijfsvoering te komen? Pro actief bespreken wij onderling ook welke klanten het wellicht moeilijk gaan krijgen, hoe kunnen we hen helpen en tegelijkertijd ervoor zorgen dat we worden betaald voor wat we voor ze doen?

Er zijn ook klanten waar we zien dat de vraag, door de crisis, juist is toegenomen. Vanuit hen komen vragen als hoe zij aan de toegenomen vraag kunnen voldoen. Waar halen we de producten vandaan die men vraagt? Hoe richten we onze winkels zo in dat we onze klanten kunnen ontvangen? Welke kansen zullen zich aandienen in het post corona tijdperk? Zijn er concullega’s die het moeilijk hebben of zullen krijgen en die overgenomen kunnen worden? Niet iedereen heeft te maken met een vermindering in vraag en omzet, voor sommigen ontstaan er juist kansen.

Voor onze advocaten geldt dat ze, individueel of samen binnen een rechtsgebied, bezig zijn met wat ze altijd al doen: onze juridische achtergrond inzetten en ondernemers en instellingen ondersteunen in en adviseren over de bedrijfsvoering. Voor onze staf en ondersteuning blijft het faciliteren van onze advocaten en ons merk de kerntaak. De focus van het werk verschuift een beetje doordat zij het thuiswerken moeten faciliteren en de onderlinge contacten bevorderen, maar de kernwerkzaamheden niet.

Ondertussen wordt er ook gewerkt aan de lopende verbeteringsprojecten. Sommige kunnen door de relatieve rust op de kantoren versneld worden uitgevoerd. Wat dat betreft zitten er ook, weliswaar beperkte, voordelen aan de beperkingen waar wij allemaal mee te maken hebben. Eén van de projecten waar we op de achtergrond mee bezig zijn, is de creatie van onze missie en visie. Een mooi traject die we met elkaar prima op afstand kunnen uitvoeren. We houden jullie uiteraard van alles op de hoogte.

Schroom niet om contact op te nemen als je twijfelt of wij je wel of misschien niet kunnen helpen. Ons eerste contact is altijd vrijblijvend. We hopen een ieder op korte termijn weer te mogen ontmoeten op één van onze fysieke locaties. Tot die tijd houden we graag contact via alle digitale mogelijkheden. Blijf gezond, let op elkaar en hopelijk tot snel.